Sire, Van onze drank moeten ze blijven, ... toch ?
Waarover gaat het?
Bij deze hittegolf (de langste sinds jaren en volgens de deskundigen wordt dat de komende 10 jaar enkel erger) is drinkwater een kwestie van overleven. Het zit in al onze drank, zelfs in mijn Keyte (Yves).
Dit vloeibaar goud wordt in onze provincie vervuild door de industrie en landbouw met :
1. schimmelbestrijders (41%), 2. onkruidbestrijders (32%), 3. insectenbestrijders (8%), 4. kunstmest (hebben we geen overschot aan gewone mest ?) en 5. PFAS (remember luchthaven) !
Dit gif komt via het oppervlakte- en grondwater , dat weliswaar grondig gezuiverd wordt, toch nog in ons drinkwater terecht. In West-Vlaanderen is het drinkwater 7 x meer vervuild dan de door de Europese Drinkwaterrichtlijn vastgelegde norm van 0,1 microgram per liter.
De immer wakkere Minister Brouns vond onmiddellijk de oplossing. Hij verhoogde de norm naar 1 microgram/liter of 10 x de Europese norm tot 2032 (Nieuw Drinkwaterplan van de Vlaamse Regering).
Gevaarlijk of niet?
niet : Kris Van den Bilt, Toezichthouder Drinkwater bij de Vlaamse Milieu-maatschappij : De norm die veilig en toelaatbaar is, is 138 microgram/liter. (DS12-1-'26)
wel : Dr. Professor Greet Schoeters, Universiteit Antwerpen ; "Bij dieren merkten we dat de stoffen waarschijnlijk neurotisch en hormonen-verstorend zijn. De stoffen zijn in het lichaam moeilijk af te breken. Ze horen niet thuis in drinkwater. We moeten vooral zorgen dat de concentraties dalen. (DS12-1-'26)
Van waar komt het?
VITO ging op zoek naar de bronnen en vond dat de stoffen massaal gebruikt worden in de Industrie (hout- en voedselbewerking) en in de landbouw.
- De Industrie is welwillend, tot het geld kost. Dan schreeuwt men moord, brand en concurrentievervalsing ! "Buiten Europa mag het wel"
- De landbouw reageert dat de oogsten 30% kleiner zijn, zonder deze stoffen.
- In de Bio-landbouw kent men het probleem NIET. Er is een grote afwisseling van gewassen en elk perceel krijgt elk jaar een ander gewas.
Het ging om een Geneesmiddel ter bestrijding van schimmel bij verzwakte mensen!
De Aspergillus Fumigatus is een zeer algemene schimmel, die overal om ons heen zit : in de bodem, maar ook in de lucht. Op zich is dit niet gevaarlijk voor normaal gezonde mensen.
Voor mensen, waar de normale weerstand ernstig tot zeer ernstig verminderd is gebruikt de Geneeskunde diverse Azolen (een groep schimmelbestrijders).
De industrie en landbouw zijn dit te weten gekomen en gebruiken nu dit geneesmiddel om hout, algemene voeding, spruitjes en tulpen mee te besproeien.
De verkoop van fungiciden tegen Aspergillus stijgt onrustbarend. Volgens de FOD Volksgezondheid van 126 ton in 2011 tot 216 ton in 2022. Recentere cijfers zijn nog niet beschikbaar.
Door dit onverantwoord gebruik is er nu een stam van 10% aspergillus resistent geworden tegen Azolen. Met andere woorden: Azolen helpen niet meer bij 1 op de 10 zieken, die hierdoor in levensgevaar komen. Men werkt aan een ander geneesmiddel, maar dat is nog niet erkend .
Wat te doen?
- Bio-landbouw verdient onze voorkeur. Het brengt trouwens meer op voor de landbouwer.
- Alle schadelijke stoffen moeten uit de landbouw geweerd worden. In de Zevende Dag (VRT) was er 14 dagen geleden een ontluisterend "debat" tussen Minister van Landbouw BROUNS (CD&V) en Vlaams Volksvertegenwoordiger SINTOBIN (VL.B.). In een opbod slijmen bij de Boerenbond probeerden ze alles wat krom was, recht te praten. Zielig.
Een mensenrecht!
Dat er groot geld te verdienen valt op onze rug, weten we al duizenden jaren. Het moet stoppen NU ! Zuiver Drinkwater is een mensenrecht dat thuis hoort in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (dat trouwens ook tot de Belgische Wetgeving behoort).